• Offerte aanvraag
Welke Welke
  • Diensten
    • Werkgevers
    • Werknemers
    • Intermediairs en verzekeraars
    • UWV
  • Kennisbank
    • Cv voorbeelden
    • Sollicitatiebrief voorbeelden
    • Sollicitatiegesprek voorbereiden
    • Netwerken
    • Blogs
  • Over Welke
    • Wie zijn wij
    • Kernwaarden
    • Werken bij
  • Netwerk
    • Klanten
    • Succesverhalen
    • Werkervaringsplek
  • Nieuws
  • Contact
Welke Welke
  • Diensten
    • Werkgevers
    • Werknemers
    • Intermediairs en verzekeraars
    • UWV
  • Kennisbank
    • Cv voorbeelden
    • Sollicitatiebrief voorbeelden
    • Sollicitatiegesprek voorbereiden
    • Netwerken
    • Blogs
  • Over Welke
    • Wie zijn wij
    • Kernwaarden
    • Werken bij
  • Netwerk
    • Klanten
    • Succesverhalen
    • Werkervaringsplek
  • Nieuws
  • Contact
sep 20
Alles over re-integratie

Alles over re-integratie

  • Diensten

Over het algemeen hervat een zieke werknemer binnen twee weken de werkzaamheden weer. In sommige gevallen komt het voor dat een werknemer langer uit de roulatie is. De werkgever en werknemer zijn dan beiden verantwoordelijk voor een succesvolle re-integratie. Re-integratie kan plaatsvinden binnen de eigen organisatie, een zogeheten re-integratie 1e spoor traject of daarbuiten, ook wel bekend als een re-integratie 2e spoor traject. Wat re-integratie precies is en welke inspanningen gedaan moeten worden om sancties van het UWV te voorkomen lees je in deze blog.

Wat is re-integratie?

Iedere werkgever krijgt er mee te maken, een werknemer die ziek of arbeidsongeschikt wordt. Voor zowel werkgever als werknemer is dit geen prettige situatie. Helemaal niet wanneer het om langdurig verzuim gaat of langdurig dreigt te worden. Samen wordt er bepaald wat de mogelijkheden zijn om weer aan het werk te gaan. Dit heet re-integreren. Een werknemer is verplicht om mee te werken aan een re-integratie traject. Gedurende dit proces heeft ook de werkgever verplichtingen. Wanneer vooraf vastgelegde stappen niet worden genomen of niet goed worden uitgevoerd dan kunnen er sancties vanuit het UWV volgen. Re-integratie kan plaatsvinden met een 1e of 2e spoor traject. Wat het verschil is lees je hieronder.

Re-integratie 1e spoor, werkhervatting bij de huidige werkgever

Het doel van het re-integratie 1e spoor traject is werkhervatting bij de huidige werkgever. Dit kan zijn in de huidige functie, in een aangepaste functie of een nieuwe functie. In eerste instantie wordt er gekeken naar terugkeer in de eigen functie. Mocht dit niet lukken dan komt een aangepaste of andere functie in beeld. Vanaf de eerste dag van ziekmelding hebben zowel werkgever als werknemer, volgens de Wet verbetering poortwachter, verplichtingen voor een doelgerichte terugkeer van de werknemer.

In een re-integratie 1e spoor traject onderzoekt een arbeidsdeskundige de functiemogelijkheden voor de zieke werknemer. Gezamenlijk met de bedrijfsarts en werkgever wordt er gekeken of het mogelijk is om het eigen werk weer op te pakken of dat de werknemer aan de slag gaat binnen het eigen bedrijf in een andere functie.

Re-integratie 2e spoor, werkhervatting bij een nieuwe werkgever

Mocht de werknemer niet meer terug kunnen keren bij de huidige werkgever dan volgt een re-integratie 2e spoor traject. Goed om te weten, een re-integratie 1e spoor en 2e spoor traject kunnen parallel aan elkaar worden uitgevoerd. Het doel van dit re-integratieproces is een nieuwe passende baan bij een andere werkgever. Zo’n traject is een wettelijke verplichting voor de werkgever en start op zijn vroegst na de 8e week en op zijn laatst in de 52e week.

Over het algemeen duurt een 2e spoor traject tussen de 9 en 12 maanden met een wettelijk maximum van 24 maanden. Wanneer de werkgever niet aan de wettelijke vereiste voldoet dan legt het UWV aan het einde van de wachttijd van 104 weken een loonsanctie op. In de meeste gevallen schakelt de werkgever een re-integratiebureau in voor het uitvoeren van het re-integratie 2e spoor traject.

Stappenplan re-integratie volgens de Wet verbetering poortwachter

Wat er wordt verwacht van de werknemer en werkgever bij verzuim staat in de Wet verbetering poortwachter, deze wet is op 1 april 2002 ingevoerd om het aantal werknemers dat langdurig ziek is terug te dringen. Met name het verkorte van het verzuim door effectief in te grijpen is een belangrijk doel. Welke stappen ondernomen moeten worden om loonsancties te voorkomen lees je hieronder:

Week 1:

De wet verplicht de werkgever om vanaf de 1e ziektedag actief bezig te zijn met de begeleiding. Daarom moet uiterlijk 1 week na de eerste ziektedag melding worden gedaan bij de bedrijfsarts of arbodienst.

Week 6:

Na 6 weken moet er door de bedrijfsarts of arbodienst een probleemanalyse worden opgesteld. In deze analyse wordt vermeld waarom de werknemer niet werkt en wat de verwachting is betreft terugkeer.

Week 8:

Na 8 weken óf 2 weken na het maken van de probleemanalyse stellen de werkgever en werknemer samen een plan van aanpak op. In dit plan staat omschreven wat beiden partijen gaan doen om de re-integratie te bevorderen.

Week 42:

In week 42 meldt de werkgever de werknemer ziek bij het UWV.

Week 46 tot 52:

Mocht het verzuim langdurig blijken, dan moet er tussen week 46 en 52 een eerstejaarsevaluatie worden opgesteld. Dit is ook het moment waarop een arbeidsdeskundige wordt ingeschakeld om de mogelijkheden te evalueren binnen het eigen bedrijf(1e spoor) of indien noodzakelijk bij een andere werkgever(2e spoor).

Week 78:

Alle afspraken en resultaten worden beschreven in een re-integratieverslag. Deze wordt door de werkgever opgesteld in week 78.

Week 87:

De werkgever ontvangt in week 87 een WIA-aanvraagformulier vanuit het UWV. Het formulier moet binnen 3 weken zijn teruggestuurd naar het UWV. De WIA-keuring wordt door het UWV uitgevoerd aan de hand van het re-integratieverslag en start er een WIA-uitkering indien aan alle wettelijke voorwaarden zijn voldaan.

Meer weten of heb je vragen?

Neem dan contact op via info@welkeprof.nl of bel naar 085 902 05 05 en wij helpen je graag verder!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Comments are closed.

Onze blogs

  • Re-integratie 3e spoor geeft jouw carrière perspectief
    In Diensten
  • Loopbaanadvies; inzicht in jouw loopbaan
    In Diensten
  • Met re-integratie 2e spoor naar een nieuwe baan
    In Diensten
  • Solliciteren via LinkedIn
    In Sollicitatie tips
  • Met outplacement van werk naar werk
    In Diensten
Meer blogs

Meer over Welke

  • Over Welke
  • Wie zijn wij
  • Kernwaarden
  • Werken bij

Kwaliteit & certificering

Wij zijn gecertificeerd door Blik op Werk en aangesloten bij brancheorganisatie OVAL.

Social Media

Volg ons en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Hoofdkantoor Welke

Huizermaatweg 17
1273 NA Huizen
085 90 20 505
info@welkeprof.nl

Sitemap | Hulp op afstand | Privacy | Voorwaarden | Klachtenafhandeling | Disclaimer | Jobdigger | Webdesign: Design Maker
Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies voor het optimaal functioneren van deze site. Door gebruik te maken van deze website, stemt u hiermee in. meer informatie
accepteer
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN